Modern Horecameubilair  thumbnail

Modern Horecameubilair

Published en
4 min read

Boekhouding. Voor velen een vreemd, complex en cijfermatig concept. Niet onmiddellijk iets waar de doorsnee horecaondernemer graag mee bezig is. Gelukkig hebben we daarom ook boekhouders. Maar dan nog is het voor veel horecaondernemers frustrerend om elk kwartaal simpelweg te horen hoeveel btw en belastingen ze moeten betalen - Horeca tafels horeca café. Voor velen staat boekhouding in de horeca daarom ook gelijk aan betalen, terwijl het opvallend genoeg vooral bedoeld is om geld te besparen

Om dat beter te kunnen begrijpen, moeten we wat dieper duiken in de basisbegrippen van boekhouding voor horeca (Vintage horeca barkrukken). horecameubilair. Wij hebben een ondernemingsplan template dat op jou ligt te wachten om ingevuld te worden. Gebruik ons gratis sjabloon met tips en tricks om van jouw concept een succesvol en uitgewerkt businessplan te maken

De belangrijkste financiële gegevens voor restaurants zijn dan ook te herleiden tot twee categorieën: onkosten en winst. Binnen deze twee groepen in boekhouding voor de horeca bestaan er een hoop termen die wel wat toelichting verdienen. De voornaamste termen vind je hieronder (Horeca stoelen snel geleverd). Onkosten zijn alomtegenwoordig in de horeca. Evengoed wordt in horeca boekhouding een onderscheid gemaakt tussen variabele onkosten en vaste of constante onkosten

Op kalmere dagen werkt je personeel mogelijk minder uren, terwijl drukke dagen vaak tot langere uren leiden – wat hun loon respectievelijk doet zakken en stijgen - Horeca stoelen op maat. Hetzelfde geldt voor ingrediënten: hoe drukker het is, hoe meer er verkocht wordt, hoe hoger de totale kostprijs van alle gebruikte ingrediënten. Naast personeelskosten zijn de voornaamste variabele kosten van een restaurant die van de voorraad en, specifieker, de ingrediënten en producten die uit de voorraad gebruikt worden om gerechten te bereiden



De cost of sold goods (COSG) of kostprijs van verkochte goederen is geen officiële boekhoudkundige term – men spreekt eerder van “handelsgoederen” (Horeca stoelen horeca groothandel).Het is wel een cruciaal gegeven voor grip te krijgen op de financiële staat van je restaurant. De kostprijs van verkochte goederen is niet meer dan een lange (onhandige) term om het te hebben over de kostprijs van gerechten

Horecameubilair Op Maat

Terwijl de COGS namelijk enkel een algemene kostprijs van gerechten berekent (en dat doet op basis van voorraadwaardes), kijkt de foodcost naar de verhouding tussen kostprijs en omzetwaarde van elk gerecht – of van je hele menukaart - Horeca stoelen horeca sfeervol interieur. In een formule ziet dat verschil er als volgt uit: Kort samengevat, bestaat de foodcost dus uit de verhouding tussen de kosten van je ingrediënten (uit je voorraad) die nodig zijn om een bepaald gerecht te bereiden en de omzet die de ingrediënten opleveren wanneer je dat gerecht verkoopt

Dat foodcost percentage laat zien hoeveel je van je totale omzet uitgeeft aan ingrediënten. Doorgaans ligt het foodcost percentage in de horeca rond de 30% – afhankelijk van wat voor horecazaak je uitbaat (Horeca barkrukken interieuradvies). Met andere woorden: de kostprijs van de ingrediënten van een gerecht mag bij voorkeur niet boven de 30% van de verkoop- of omzetwaarde van dat gerecht liggen

Meer informatie over dit onderwerp vind je in ons artikel over het berekenen en verlagen van je foodcost - Zitbanken op maat hotel.Om goed te kunnen begrijpen wat voor impact foodcost op je winstmarge kan hebben, is het voor horecazaken interessant om deze kost apart van andere variabele en vaste onkosten te beschouwen – ook al zijn COGS en foodcost in essentie variabele onkosten



Dit soort onkosten stijgen of dalen niet naargelang drukte of kalmte. horeca tafels. Bij het bereiden van een gerecht komen natuurlijk meer kosten kijken dan enkel die van ingrediënten - Horeca tafels horeca uniek design. Variabele onkosten zoals gas, water, elektriciteit en de lonen van het keukenpersoneel en vaste of constante onkosten zoals verzekeringen van je personeel en de huur (of afbetaling) van je pand tellen namelijk ook mee

Horeca Tafels Groothandel

Zodra je dat gedaan hebt, komt de dekkingsbijdrage ter sprake (Horecameubilair horeca professioneel). De term dekkingsbijdrage wordt beschouwd als het deel van de omzetwaarde van je gerechten en dranken dat je gebruikt om je vaste of constante kosten te dekken - Horeca barkrukken op maat. De kostprijs van je restaurant bestaat uit alle variabele en vaste of constante (on)kosten die je moet maken over een bepaalde periode

Na de belangrijkste onkosten te hebben besproken, is het tijd om het over winst te hebben. Toch is het belangrijk om niet elke vorm van winst te beschouwen als geld dat je rechtstreeks in je zak mag steken en niets meer van af moet staan (Comfortabele horeca barkrukken). Daarom maken we onderscheid tussen: Omzet is alles wat je verdient van verkopen – zij het per directe cash- of digitale betaling van gasten of via facturen



Het break-evenpunt is – zoals de term laat vermoeden – het punt waar je onkosten en omzet gelijk zijn - Zitbanken op maat restaurant (horeca stoelen). Met andere woorden: je bent break-even op het moment dat je evenveel kosten hebt gemaakt als omzet hebt gedraaid - Horeca barkrukken horeca sfeervol interieur. Vanuit een boekhoudkundig standpunt is de brutowinst dat deel van de omzet waar enkel de inkoopwaarde (van die omzet) van af is getrokken

Latest Posts

Zitbanken Op Maat Trendy

Published Sep 13, 25
10 min read

Modern Horecameubilair

Published Sep 13, 25
4 min read

Horeca Barkrukken Horeca Stijl

Published Sep 13, 25
5 min read